INTERVIEW

Denk. Durf. Doe!


Frederik Delrue heeft evenveel petten als de facetten van zijn bedrijf ‘Au Flan Breton’ in Tervuren (Brussel) en Leuven.

Denk. Durf. Doe!


Is dit een bakker, koffiebrander, ondernemer, horecaman of marketeer?

Frederik Delrue heeft evenveel petten als de facetten van zijn bedrijf ‘Au Flan Breton’ in Tervuren (Brussel) en Leuven. Recht voor de raap en gloeiend als sterke verse koffie: zo de man, zo dit interview.
Tekst: Moulder
Au Flan Breton - Debic - Moulder

Bedrijf leiden: duidelijke taakverdeling

Bakkerij, patisserie, lunchroom, koffiecorner, een eigen koffiebranderij, een tweede zaak in Leuven, zelfs een eventservice. Hoe manage je zo’n veelzijdige onderneming die zeven dagen per week open is?

Frederik Delrue: “Onze aanpak en onze belangrijkste taken zijn heel duidelijk verdeeld. Mijn vrouw Petra is de enige eigenaar van het merk Au Flan Breton. Onze bvba Delrue F&P mag deze naam alleen gebruiken! Met haar begint alles. Zij heeft ook veel meer vakkennis dan ik. Ik ben meer de ondernemer die houdt van structuur en van cijfers, elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal, elk jaar. Op 1 januari weet ik exact hoeveel meer wij gedaan hebben dan het jaar daarvoor.”

Personeel managen: one hell of a job

Dertig medewerkers, ondertussen. Het personeelsmanagement voor zo’n kmo: hoe pak je dat aan ?

Frederik Delrue: “It’s one hell of a job! Er zijn twee soorten mensen. Mensen die willen werken en mensen die niét willen werken. Ik heb maar één vraag: “wil jij werken?” De motivatie ligt bij iedereen anders. Op dat vlak leer ik elke dag bij. In een bakkerij moet je elke dag slagroom kloppen. Met mensen werken is zoals elke dag opnieuw slagroom kloppen. Als je te veel klopt, krijg je boter.”

Hoe behoud je je medewerkers, hoe houd je ze scherp en gemotiveerd? 

“Vraag wat ze willen. Luister. Niet iedereen wil hetzelfde. Iemand die 20 uur wil werken en die dat 20 uur zeer goed doet, moet je geen 38 uur laten werken.  Maar iemand die vooruit wil is dan weer niet blij als hij/zij elke dag croissants moet rollen. Dit gaat snel vervelen.”

Hoe worden nieuwe medewerkers opgevangen? De nieuwe generatie: hoe klikt dat met jullie? 

 “Teams zijn zoals cocktails. Pina colada is een perfecte match. Ik verwacht van de anciens dat ze de nieuwkomers begeleiden. Het team is belangrijker dan het individu. Er moet respect zijn voor de anderen, hun mening en ideeën.  But the work has to be done.”
Au Flan Breton - Debic - Moulder

Balans werk-leven: geven en nemen

Dit brengt ons bij de veelbesproken balans werk-leven. Hoe houd je het zelf in evenwicht, hoe ga je daarmee om bij je medewerkers?  

Frederik Delrue: “Als je vooruit wilt in het leven moet je vooruit denken. Als je heel hard werkt ben je niet altijd de plezantste in huis. Op dat vlak ben ik egoïstisch. Dit horen mensen niet graag. Het is ‘not done’, in deze tijd wordt dit sociaal niet aanvaard. Maar dat is wel de waarheid. Ik ben streng, maar rechtvaardig. Met mijn gezin en met mijn mensen. Als er gewerkt moet worden, moet er gewerkt worden. Als het af moet, moet het af. En het moet goed zijn. De klant vergeeft geen fouten. De klant weet wat hij wil en wat het kost.”

 “Daarnaast is het leven niet alleen werken. Er is een tijd voor alles. Maar vandaag is het tijd om te werken. Mijn vrouw heeft hard gewerkt. Ik gun haar de tijd om dingen te doen die zij graag doet. Als je mensen vakantie hebben, moet je dat respecteren. Als ik verlof heb, hebben zij ook respect voor mij. “Geven en nemen” is mijn leuze, ook op dit vlak. Soms moet je geven. En soms moet je het er ook van nemen.

Ik heb het groot geluk dat ik dingen kan loslaten.  Ik kan ongelooflijk hard met mijn bedrijf bezig zijn. Maar ik heb ook een kleine knop waaraan ik draai en dan kan ik buitenstappen en geen seconde meer aan het werk denken. Genieten van hele kleine dingen, ja.” 

Branding: duidelijk profiel als familiebedrijf

Waar staat je merk ‘Au Flan Breton’ voor en hoe communiceer je dat? Via reclame? Sponsoring? Social media? 

Frederik Delrue: “Ik speel mijn rol als bakker heel graag zoals Richard Branson. Het merk ‘Au Flan Breton’ (AFB) staat vandaag voor verwenning en verse artikelen uit de bakkerij. Ons assortiment is niet zo heel anders dan in andere zaken, maar hier zorgen we ervoor dat ieder assortiment zijn eigen toog en bediening heeft, zoals broodjes in een aparte counter en warme gerechten en degustaties in de lunchroom.” 

 “Sinds  2005 is AFB “Au Flan Breton bij Frederik en Petra Delrue” geworden. Ik sta zelf met mijn gezin op de foto’s van mijn folders, gevel en Facebook pagina. Het gaat over ons familiaal bedrijf. Wij zijn niet te afstandelijk, wel zeer toegankelijk. Dit is een heel bewuste keuze. Wij zijn er zowel voor de vrouw van de notaris als voor Jan met de pet. The Lions, Rotary, de Chiro, de Scouts, Okra, de plaatselijke petanqueclub. Iedereen krijgt dezelfde voorwaarden. En voor iedereen kunnen wij iets bieden. Anderzijds krijgen we veel internationale klanten (expats) over de vloer door de nabijheid van de hoofdstad Brussel.“

Kan je iets onthullen over je toekomstvisie?

“Ik wil me vooral goed blijven amuseren! Persoonlijk denk ik niet dat ik het tot aan mijn 65ste volhoud om 18 uur per dag te werken. Maar blijven ondernemen, blijven  innoveren, blijven kneden aan het team zie ik wél zitten. Heel stiekem droom ik toch ook nog van: weinig geknoei, veel gestoei en een mooie gestadige groei. Is the sky not the limit?  Hopelijk kunnen we nog veel meer mensen laten genieten van onze lekkere verse producten.”
Dit artikel verscheen in het magazine van Moulder - Debic, e-zine #05


Deel deze pagina met je netwerk.

logo au flan breton
Dagvers gebakken broden, banket,... een hartelijke bediening in al onze winkels.

BV Au Flan Breton Boutiques, BE0627.869.716