INTERVIEW

Uit liefde voor ons dagelijks brood


Eind 2018 opende een tweede ‘Au Flan Breton’ vestiging in het Leuvense.

Uit liefde voor ons dagelijks brood


Eind 2018 opende een tweede ‘Au Flan Breton’ vestiging in het Leuvense. In de nieuwe bakkerij, van zo’n 250 vierkante meter, wordt meer dan enkel brood verkocht.

Een ‘Au Flan Breton’ bakkerijbezoek is een échte belevenis. Je ziet de bakker het brood ter plaatse bakken, je kan in een warm interieur/decor ontbijten en lunchen. En er worden nog heel wat andere streekproducten aangeboden. De eerste reacties van de klanten zijn erg positief en dat hoeft niet te verwonderen: de bakkersstiel kent weinig geheimen voor bakker en zaakvoerder Frederik Delrue. Hij en zijn vrouw, Petra Amerijckx, zijn al meer dan 15 jaar bezig met het bakken van artisanaal brood en banket.
Tekst: Sophie Berlamont - Foto's: Dirk Leemans
Bron: www.voka.be
Au Flan Breton - Voka

Gegroeid uit passie voor het vak

Het begon een aantal jaar geleden in Elsene, toen Frederik Delrue begon te werken als bakkershulp in de ‘Au Flan Breton’ bakkerszaak van familie Amerijckx op de Elsensesteenweg in Brussel. Hij werd verliefd op het vak én op zijn toenmalige bazin Petra Amerijckx.

‘Au Flan Breton’ bestaat al meer dan 100 jaar en is in de handen geweest van verschillende families, telkens voor ongeveer twee generaties. Zestien jaar geleden besloot het jonge koppel de fakkel over te nemen en een ‘Au Flan Breton’ bakkerij te openen in Tervuren. Dat ging niet zonder slag of stoot. De Franstalige naam lag gevoelig in het Nederlandstalige Tervuren en een andere bakker die de marktwaarde van Au Flan Breton goed kende, probeerde aan de haal te gaan met de naam.

Het aanvankelijk plan was om de bakkerij kleinschalig te houden, enkel tussen Frederik en Petra en geen extra personeel. Dat lukte zeer goed. De mensen werden blij van de verse ambachtelijke producten, de bediening was top en de mensen bleven terug komen voor hun dagelijkse brood.

Maar toch bleef er iets knagen bij Frederik: “Overal zag ik opportuniteiten, kansen om producten en processen in de bakkerij te verbeteren. Ik wou met al mijn inspiratie aan de slag en na enkele coachingsessies en korte opleidingen aan een business school besefte ik dat ik een geboren ondernemer ben.”

De taken tussen het koppel werden herverdeeld: ze deden elk waar ze het beste in waren. Petra bleef haar passie uitvoeren in de bakkerij en Frederik nam de zakelijke kant voor zijn rekening.

“De zaken gingen goed en wanneer je iets goed doet, begin je op te vallen”, zegt Frederik. De bakkerszaak begon heel wat investeerders aan te trekken. “Die gesprekken met ondernemers waren erg leerrijk en streelden mijn ego, maar de familiezaak uit handen geven voelde niet juist. De talrijke gesprekken met die ondernemers waren wel een extra incentive voor ons om uit te breiden, maar wel in eigen beheer en op ons eigen tempo.”

En zo geschiede, in minder dan 15 jaar tijd groeide het familiebedrijf ‘Au Flan Breton’ uit tot vijf vestigingen en hebben ze nu ook een eigen brasserie.

The proof is in the flan

Au Flan Breton is een bakkerij waar je al je vertrouwde klassiekers tegenkomt: van een boerenbrood tot een suikerbrood tot een artisanale boterkoek. “Je zal bij ons niets vinden met gemalen cactussen of andere zotte smaken. We gaan voor simpele klassieke smaken, maar altijd met producten van hoge kwaliteit uit de streek.” “Neem nu ons paradepaardje ‘de flan’ die bestaat enkel uit 4 simpele ingrediënten: melk, eieren, suiker en vanille. Onze flan wordt gemaakt van volle verse melk en verse eieren gehaald bij een lokale boer. De suiker komt uit Tienen en de vanille komt niet uit een potje maar wel van een stokje”, stelt Frederik.
Au Flan Breton - Voka

Door de groei werken er nu ongeveer 100 mensen voor Au Flan Breton. De bakkerij kreeg daardoor het label ‘industriële bakker’, maar ze sluiten geen compromissen als het op versheid en kwaliteit aankomt. Om verse producten uit de streek te kunnen blijven gebruiken en aldus de kwaliteit te vrijwaren is Frederik heel ver gegaan. Het heeft hem bloed, zweet en veel geld gekost. “Het absurde is dat de regelgeving je als industriële bakker verplicht om industriële producten te gebruiken: margarine in de plaats van boter, poedermelk in de plaats van verse melk…” Hij is er als industriële bakker toch in geslaagd om op de traditionele manier te mogen blijven doorgaan. Nu werken er vier koeien en honderd kippen voltijds voor Au Flan Breton en dat 365 dagen per jaar.

De bakkerij van de toekomst

“Ik geloof dat onze nieuwe vestiging in Leuven de bakkerij van de toekomst is.” Volgens Frederik hoort een bakkerij aan de volgende vereisten te voldoen: een bakkerijbezoek moet een belevenis zijn met non-stop shopping 7 dagen op 7. Er moet ter plaatste geconsumeerd kunnen worden en tot slot moet je er meer kunnen kopen dan alleen maar brood.

Volgens Frederik zijn er twee opties: ofwel blijf je kleinschalig ofwel word je net heel groot. Iets tussenin werkt moeilijk. “Met het juiste concept en goede producten kan je kleinschalig blijven maar dan werk je ‘slag om slinger’. De winstmarges zullen klein blijven want de investeringen om een bakkerij open te houden zijn enorm. Wij hebben gekozen om te groeien. We hebben ons bedrijf gesplitst in drie vennootschappen: we hebben een patrimoniumvennootschap opgericht, een productievennootschap en een winkelvennootschap. Als de laatste twee vennootschappen een geoliede machine worden, dan kan je die verkopen. En het patrimoniumvennootschap dient voor ons pensioen, maar dat is gelukkig nog ver in de toekomst.”

Eerst doen dan denken

De grootste uitdaging als ondernemer is voor Frederik het rekruteren en opleiden van zijn personeel. “Je moet de juiste mensen kunnen inzetten op de juiste plaats. Dat is puzzelen en dat is vaak moeilijk. Ik ben bijna fulltime bezig met het rekruteren van personeel. Ik heb om en bij de twintig sollicitatiegesprekken per week. Elke persoon die voor mij wilt komen werken wil ik persoonlijk spreken en aannemen.”

“Het is niet gemakkelijk om personeel te vinden dat voltijds voor ons wil werken. Het is dan ook een zware stiel. Het is erg belangrijk dat je de mensen die je hebt aangenomen ook goed opleidt. En soms loopt het daar eens fout. Als je niet voldoende tijd hebt om iemand op te leiden loopt het al fout voordat alles vertrokken is. Ik kan mij daar enorm schuldig over voelen. Doordat wij zo snel gegroeid zijn, is er soms niet voldoende structuur. Niet alle functies staan neergeschreven in een draaiboek en sommige jobs ontstaan ook on the spot. En dan moet het personeel hun plan trekken. Dat staat nog niet op punt en daar gaan we beter in moeten worden.”

Een uitspraak van de Britse ondernemer Richard Branson waar Frederik Delrue naar leeft is 'Als je op een dag de kans krijgt om iets te doen en je weet niet hoe dat het moet, zeg ja en leer het later'. “Dat is eigenlijk het hele verhaal van Au Flan Breton. We zeggen op alles ja en we zien later wel. En als we zien dat het niet gaat, zoeken we wel een oplossing”, sluit Frederik nog af.
Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie maart 2019.


Deel deze pagina met je netwerk.

logo au flan breton
Dagvers gebakken broden, banket,... een hartelijke bediening in al onze winkels.

BV Au Flan Breton Boutiques, BE0627.869.716